NATUUR & TECHNIEK KUNSTENAARS

PB CITY

Het ontwerpen van

een eigen stad.

 

Basisschool Prins Bernhard heeft met alle groepen zes weken lang thematisch gewerkt met de technieklessen van OntwerpCirkel.  Timmeren, zagen, boren, solderen, 3D-pen tekenen, solar, magnetisme, tandwielen, graveren figuurzagen, 3D printen en foliesnijden. Ze mochten alle technieken uitproberen. Dit resulteerde in een geweldige maquette in de aula, waar alle leerlingen trots aan hebben gebouwd.

FANTASIE STAD ‘GRAND VILLE FLORANT”

 

Ook Basisschool Auris Florant heeft met de bovenbouw één dag in de week gewerkt aan een fantasiedorp.  De maquette is voor het raam bij de hoofdingang geplaatst. Zo konden alle ouders van buiten af het dorp week na week zien ‘groeien’.

Stripverhaal tekenen

De groep gaat in 3 lessen van 1,5 uur een 3D stripverhaal maken met de 3D pennen. Een verhaal wat je vanuit elke hoek kunt ‘lezen’. De groep verzint een basisverhaal en elk kind maakt een eigen stripkader. Na afloop zet je dit alles naast elkaar tot één verhaallijn. Natuurlijk kun je de kaders ook verzetten en krijg het verhaal een hele andere wending. De workshop bevat de aspecten samenwerken, creativiteit, techniek en presentatie. Wij bieden heel veel verschillende kleuren filament (de kunststofdraad die de pen in gaat) die je mag gebruiken. Het materiaal is PLA, een biologisch afbreekbaar plastic dat gebaseerd is op maiszetmeel. Geeft dus geen schadelijke dampen. Is voor bovenbouw leerlingen.

Kerndoelen
De leerlingen leren om ruimtelijk te denken en te tekenen. Zo kunnen zij onderwerpen, zoals zij die waarnemen, vertalen via een digitaal instrument. Zij krijgen enige kennis over, en waardering voor, aspecten van hun leefomgeving. Zo leren ze in een verkennende fase de 3D-printvaardigheden en technieken. Ook moeten ze het verhaal vertellen en presenteren aan de groep. (kerndoelen 54 en 55)

Boekt u dit via de CIST brochure dan is dit goedkoper.

POP ART POSTERS MAKEN

Popart is een stroming in de moderne kunst. ( popular art ) Dit was een kunststroming die voortkwam in de jaren 50-60. Afbeeldingen uit tijdschriften en strips, maar ook alledaagse voorwerpen werden verwerkt in kunst. In het begin werd hiervoor vooral gebruik gemaakt van collages en zeefdrukken, maar later volgden ook de beeldhouwkunst en de schilderkunst. Het werken met felle kleuren, rasters, lijnenspel, kleurvlakken en geabstraheerde afbeeldingen kenmerkten deze kunststroming.

Tijdens deze workshop gaan leerlingen op zoek naar een maatchappelijk thema. Onderzoeken wat hiervoor belangrijk is. Wil je iets motiveren of verbieden? Wat mag wel of wat moet je juist niet doen. Ze zorgen voor een goede vlakverdeling, kleurstelling en een eventueel 3D object wat een extra detail en iets toevoegt aan het geheel.  Na afloop worden de gemaakte werken onderling besproken.

Doelstelling
Het leren omgaan vlakverdeling en lijnenspel en het gebruiken van rasters. Daarnaast wordt het gevoel voor compositie en vlakverdeling versterkt. De leerling leert zijn thema in de groep te evalueren en te presenteren.  (kerndoelen 50, 51, 52 en 55)

Hieronder enkele voorbeeldden van de 280 leerlingen, eerste leerjaar, van het Mill Hill college. ZIj hebben tijdens hun activiteiten week hard gewerkt. In kleine groepjes van 3 hebben ze overlegd, schetsen gemaakt en toffe resultaten en creaties laten zien en met elkaar besproken.

NASCHOOLSE  TECHNIEKLESSEN  VOOR DE VERSCHILLENDE GROEPEN

Wij bieden leuke en leerzame naschoolse activiteiten op basisscholen. En kunnen onze workshops aanpassen op de onderwerpen, thema’s en leerdoelen waar de school op dat moment mee bezig is. Samen met de kinderen die zich hiervoor hebben ingeschreven werken we een zestal weken aan een verbreding van het bestaande lesprogramma; techniek, natuur & milieu of upcyclen. Praktische lessen, niet te veel theorie en in 1 of 2 lessen een haalbaar eindproduct

Groep 7 – 8

Gingen op de computer 3D tekenen en leerden slicen in Cura zodat de ontwerpjes daarna geprint konden worden. Soldeerden mooie ijzerdraad sculpturen en leerden 3D-pen tekenen. Maakten een LED Dobbelsteen waarbij ze verschillende componenten moesten solderen en het geheel met kleine mini schroefjes in elkaar moesten zetten.

Groep 5-6

Maakten LED lampjes en mochten dus solderen, ontwerpen en graveren. Ze gingen 3D-pen tekenen en maakten sleutelhangers die daarna zijn geprint in de les. Het techniek Certificaat als bewijs van deelname maakten het compleet.

Groep 3-4

Met het thema natuur en milieu maak je insektenhotels en boor je gaatjes in houtblokjes en zaag je takjes om erin te stoppen. We maakten letterslingers die versierd zijn met natuurlijke materialen. Bouwden boerderijtjes met gelaserde afvalhoutjes. Maar op een andere school creeerden we met ijzerdraad en tangetjes grappige poppetjes en dat is ook erg leuk om te doen!

Groep 1-2

Zelfportretjes maken uit ijzerdraad. 3 Dimensionale bouwwerken maken met stokjes en klei balletjes. Gezichtjes timmeren in hout. Maakten knikkerbanen en kregen lekker vieze handen van het harde werken.

Corijn Kinderplein

De vakantie BSO was een hele ochtend lekker druk met bouwen. Een dikke 50 kinderen van Kindcentrum Theresia hebben een hele tentoonstelling bij elkaar gelijmd. Die bestond vooral uit huisjes, bootjes, vakantiebarretjes en salamanderhuisjes. In de kerstvakantie hebben ze knikkerbanen gemaakt. Boren, schroeven, spijkertjes slaan. Wat een feest!

BASISSCHOLEN & VOORTGEZET ONDERWIJS

Deze scholen hebben reeds deelgenomen of zijn momenteel bezig met de lessen.